Graviditetsdiabetes!!!!

Varför får man graviditetsdiabetes?

Hormonet insulin, som produceras i bukspottkörteln, sänker blodsockerhalten. Om man producerar mindre insulin än det man behöver utvecklas diabetes. Under en graviditet finns det alltid ett större behov av insulin än normalt. Om man inte kan producera den mängd insulin som behövs utvecklas diabetes. När man har fött barnet minskar behovet av insulin till normalvärde och diabetes försvinner nästan alltid.

 

Om man har haft graviditetsdiabetes är man i riskzonen för att utveckla diabetes senare i livet på grund av att produktionen av insulin minskar med åldern. Risken att utveckla diabetes kan reduceras påtagligt om man undviker tillstånd som skapar ett stort behov av insulin (övervikt, osund kost, stillasittande).

 

Hur märks graviditetsdiabetes?

Graviditetsdiabetes är en sjukdom som oftast är fri från symtom. Den upptäcks därför nästan alltid med screening (provtagning av blodsocker). Kvinnan får sällan de symtom som vanligen följer med diabetes.

Screening kan göras på följande sätt: 
Vid inskrivning på mödravårdcentralen mäts blodsocker på den gravida kvinnan.

Om det första blodsockret var normalt mäts blodsocker ytterligare maximalt fyra gånger under graviditeten mellan veckorna 25 till 37.

Om blodsockret ligger över ett visst värde utförs ett sockerbelastningstest. Efter det vet man om den gravida har graviditetsdiabetes eller inte.

Man kan själv minska risken att utveckla diabetes senare i livet genom att:

  • Undvika övervikt
  • Äta sunt
  • Motionera


Ja det finns ju rätt mycket man måste börja tänka på nu då.. Men vad gör man inte för bebben där inne..  Just nu sitter jag inne hos grannen min.. =) Ska väl äta en redig frukost snart med gröt =)
Har sovit som en gudinna i natt,fast jag har vaknat några gånger... Ja man har ju inte det bästa humöret när man vaknar så där mitt i natten.. Men de som känner mig vet att dom inte ska prata med mig..

Detta inlägg blev nog lite tråkigt.. Men har inte så mycket att skriva om eller.. Jo kanske men tar det en annan dag..

Take Care

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0